Nieuwsbrief maart 2016Restauratie "De Pinas"Toelichting bij de Staverse jol “De Pinas” | |
De 6.50m eikenhouten Staverse jol 'De Pinas', uit 1904/05 is (zeer waarschijnlijk) gebouwd door Siemen Jordens in Broekerhaven. Er is mee gevist met registratie BC11 tot ca. 1919, hierna als MK20 gevaren in Marken tot 1932 en daarna verkocht naar Huizen (NH). Een flinke restauratie heeft plaatsgevonden in 1945 door Janus Kok in Huizen, die de vrijwel geheel “in blik geslagen” jol heeft vernieuwd op stukken van het vlak en de kop na. Ook is toen de mast strijkbaar gemaakt en wat bijzonder is, berghout aangebracht, een aanpassing die wel meer voorkwam in die tijd, en in 1959 gekocht door dhr. Blankevoort die hem in 1961 doorverkocht naar de heer Henk Lunstroo. In 1962 werd de Jeepmotor ingebouwd, omdat de jol voorheen geen motor had. De heer Lunstroo was jachtarchitect en heeft wel enkele in stijl passende voorzieningen in de kuip aangebracht, zoals: motorhok, zitbank- en opbergruimte tegen het beschot. In mei 2015 is, via één van onze vrijwilligers bij de stichting De Hoornse Schouw, de vraag gesteld of er belangstelling was het scheepje te willen verwerven onder de voorwaarde het te restaureren en te onderhouden.
| Kijk voor het laatst nieuws over de restauratie op nieuws van "De Pinas" Die vraag is door vier vrijwilligers, betrokken bij het Centrum Varend Erfgoed, met “ja” beantwoord. Zij hebben zich verenigd in de nieuw opgerichte stichting "Restauratie & Instandhouding Zeilende Vissersschepen". Op 11 september 2015 heeft de officiële overdracht plaatsgevonden en is het scheepje verplaatst naar het Centum Varend Erfgoed. Daar heeft het nu een plekje op het buitenterrein gekregen en zal de restauratie verder vorm krijgen. Een eerste aanpak betrof inspectie van het inwendige van de kuip en het vooronder en de huidgangen, waartoe de laningen zijn verwijderd en betimmering zoals zitbankjes in het achterschip, een zitbankconstructie c.q. keukenvoorziening dat in de kuip, tegen het hoofdschot was aangebracht en de oude watertank en brandstoftank. Omdat diverse delen, waaronder spanten en wegeringen, met houtworm waren besmet, is het scheepje behandeld met een anti-houtwormmiddel. Binnenkort zullen we gaan bepalen hoe we de restauratie in detail zullen aanpakken. In eerste instantie wordt gedacht om het onderwaterschip (huidgangen) vanaf de kiel te restaureren. Ondertussen zullen wij de ingezette zoektocht, naar de oorspronkelijke toestand van het scheepje, voortzetten. |
Ons Varend ErfgoedWelkom! Onze activiteitenOver onsOpeningstijden LinksStichting De Hoornse Schouw Social Media:
| NieuwsTagpaginaContact
RekeningnummerIBAN: NL79 RABO 0163 8446 31 Privacybeleid | Nieuwsbrief
Archief
Zoeken?
Verhuur Botter/Schouw |